torsdag 21 maj 2009

Varför är jag pirat!?

Jo, därför att...

Upphovsrätten av idag är tyvärr långt ifrån så samhällsnyttig som den skulle kunna vara om den främjade delad kunskap för en bättre värld. Det låter stort, men det är sant. Jag kan inte låta bli att tänka på Amelia Andersdotter som, precis som jag själv, tror på en bantad lagstiftning kring patent- och upphovsrätt där man balanserar rätten att äga, d.v.s. tjäna pengar, mot samhällets och medborgarnas behov.

Jag har inte bara Sverige i åtanke, utan alla länder världen över. Tänker man globalt vore det helt fantastiskt om alla bara kunde dela kunskaper och erfarenheter, utan kommersiella hinder, och på så vis förbättra förutsättningarna för hela jordens befolkning - förutsättningarna till ett humant liv och i förlängningen vår planets överlevnad.

Jag är alltså för delad kunskap i alla dess former, vilket även inkluderar fildelning i icke-kommersiellt och samhällsnyttigt syfte.

Nya ideér och framåtsträvande vs. aktievärde och vinster!

Det är viktigt att förstå hur modern teknik i ett modernt samhälle alltid kommer att hota kommersiella intressen, d.v.s. företag som förlorar på att utvecklingen går framåt. Dessa företag äger nämligen inte bara makten att motverka förändring, de motverkar ständigt; och utan att det syns.

Två av deras kraftfullaste verktyg är patent- och upphovsrätt samt lobbyister. För er som inte redan vet detta är EU ett gigantiskt lobbyist-maskineri, och här finns gott om plats för kommersiella intressen att söka påverka utgången av olika politiska frågor som t.ex. Hadopi eller Telecompaket.

Jag talar om kommersiella intressen som film- och musikbranschen i den här frågan, men samma problematik gäller i alla branscher som omsätter stora pengar på gamla patent- och upphovsrätter; där nya ideér och framåtsträvande hotar aktievärde och vinster.

Sveket!

För mig är det ofattbart hur våra politiker kan låta EU diktera hur vi ska lagstifta i vårt eget land, och hur de kan tillåta den snabba utvecklingen mot vad som så uppebart är ett övervakningssamhälle. Att i tystnad ge både inhemska och utländska företag, alltså privata kommersiella intressen, rätten att inkräkta i mitt (och ditt) privatliv utan rättslig prövning är inte bara absurt - det är ett allvarligt svek mot sveriges medborgare, och ett missbruk av ett givet förtroende!

Vart är Sverige på väg?

“The skipper lay with his nob in gore, where the scullion's axe his cheek had shore.
And the scullion he was stabbed times four.
And there they lay and the soggy skies, dripped down in up-staring eyes.
In murk sunset and foul sunrise.
Yo ho ho and a bottle of rum!”

2 kommentarer:

  1. Att länka till Piratpartister.se? Layouten är tillsnyggad, och det pågår en drive...

    Komplettera med din nuna?

    SvaraRadera
  2. Piratpartister.se var anledningen till att jag skrev detta inlägg från början. Jag har redan kompletterat med min - vackra - nuna. ;)

    SvaraRadera