måndag 25 maj 2009

Lysande Beelzejörn!

Debatt i Norrköping 25:e maj 2009. Närvarande partier var Sverigedemokraterna, Centern, Moderaterna, Kristdemokraterna, Feministiskt Intiativ, Miljöpartiet, Socialdemokraterna & Piratpartiet - som representerades av Beelzebjörn.

Östnytt var där och deras reportage kan ni se här.

Ja, vad kan man säga? Det gick precis så bra som jag hade förväntat mig - och kanske t.o.m. lite bättre ändå! Jag har själv stått inför publik vid flera tillfällen och föreläst och argumenterat för mina åsikter, men det kan aldrig jämföras med en politisk debatt.

Det är nämligen en sak att vara självsäker i sina åsikter och ställningstaganden, ha koll på fakta som omger dessa och slipa till ett par eller fler argument som tar sig igenom motståndets försvar och/eller åtminstone skapar förståelse hos åhörarna. Att stå inför ett hundratal personer i sin första officiella debatt, vara flexibel i sin argumentation i oväntade frågor och dessutom göra ett riktigt seriöst intryck, är en helt annan!

Det är svårt att ha is i magen och fokus, och jag känner flera föreläsare som fortfarande, sina hundra "framträdanden" till trots, fortfarande känner lite ångest och nervositet innan de kliver in i rampljuset.

Piratpartiet behöver engagerade, pålästa debattörer som behärskar konsten att formulera hållbara argument och försvar. Beelzejörn klarade detta utomordentligt bra! I måndags såg jag en stjärna tändas, och jag hoppas verkligen jag slipper se den slockna igen inom kort!

Avslutar med ett stycke ur en dikt om 'uppoffring' som inte har något med detta inlägg att göra, men som jag snubblade över på nätet. Den fick mig att tänka på patent- och upphovsrätt; vilket kanske är lite långsökt, men jag menar ur ett större perspektiv...

"What difference would it make to the most learned man in this universe; to sacrifice just a trifle of his benevolent philosophies, out of the infinite ideals he harbored? But the same could infact prove; as an invincible plattform for the illiterate,
impregnate a distinct glint of hope in their despairing eyes; to rise as the noble stalwarts of tomorrow!"

1 kommentar:

  1. Vaddå?
    "The most learned man in this universe" torde vara jag. Sedan lever jag i mitt eget, ganska glesbefolkade universum, men jag trivs.

    Tack mannen...

    Vi får väl fortsätta komma ut och synas, allihop? Demonstration på g.

    SvaraRadera