tisdag 19 maj 2009

Mail till Falkvinge.

Skrev ett mail till Rick:

Tack Rick för att du drar det här lasset med imponerande uthållighet och en vilja av stål. Jag är pirat; engagerad i Piratpartiet i Norrköping och kommer fortsätta vara det tills jag stupar!

Det pratas mycket om att Piratpartiet inte syns tillräckligt i media och jag kan inte annat än hålla med! De få som uttalar sig i PP´s namn är, som jag förstår det, inte utvalda som bestående språkrör för partiet (?)

Varför står inte Du, eller annan utvald - kanske t.o.m. framröstad - som partiets officiella talare, i rampljuset och sprider vårt budskap, d.v.s. bildar gemene man i vad PP verkligen är och står för?

Bilden av oss pirater som finniga, fjortonåriga fildelare är trots allt ganska befäst i Sverige, tack vare gammelmedia, och allt surrande om Piratpartiet handlar nästan uteslutande om fildelningen - vilken jag anser vara den minst viktiga frågan JUST NU.

Någon måste synas! Någon måste axla detta uppdrag; träda ut på politikens arena och ta strid i vårt namn! Bli fanbäraren! Svenska folket MÅSTE få höra våra viktigaste argument innan det är för sent! Du manar upp till kamp, vilket är mycket inspirerande för jag har hört dig tala, men bakom stängda dörrar. Utan en tydlig ledare, eller fanbärare som sagt, på slagfältet blir det svårt att fokusera vårt budskap och ge ett riktigt seriöst intryck hos de många väljare som inte vet att de borde rösta Pirat!

Tack för ordet, och tack för Piratpartiet!

10 kommentarer:

  1. Hej! Jag svarar här i stället.

    Gammelmedia lyfter fram vem sjutton de vill. Det är inget vi kan styra. Däremot har vi medvetet valt att låta Christian Engström synas så mycket det bara går nu inför EU-valet, eftersom han är listetta för oss.

    Den 8 juni -- efter EU-valet -- så är det naturliga att jag syns mest utåt igen, i rollen av partiledare. Så var det till fram för ett halvår sedan, ungefär, då vi började profilera våra EU-kandidater.

    (Sedan peppar jag en himla massa internt just nu. Men det syns inte lika mycket utåt.)

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag inser just att jag sade emot mig själv där. :)

    Gammelmedia lyfter visserligen fram vem de vill, men det är när de själva tar initiativet till något. När vi tar initiativet, så kan vi ju välja vem vi lyfter fram. Det senaste halvåret har vi lyft fram våra EU-kandidater, och då främst listettan Christian.

    SvaraRadera
  3. Rick Falkvinge: Jag ser fram emot att få se mer av dig i media framöver, och gärna ett par till som representerar partiet utåt. Det är klart att gemmelmedia lyfter fram vem de vill och på sätt och vis är det ju en av poängerna med PP, att ordet är fritt.

    Dock vore det kanske en god idé att lansera (via tuben t.ex.) ett gäng kandidater inom partiet som skulle kunna stödja dig i media. Partiet, och då menar jag alla pirater, skulle sedan i god demokratisk ordning kunna rösta på sin favorit på PP´s hemsida. De tre vinnarna blir sålunda de första tre "folkvalda" representanterna för PP som vi, medlemmar, kan ställa enas bakom (förutom dig naturligtvis) ;) Detta skulle kunna vara ett steg i rätt riktning för att få en mer fokuserad kommunikation med Sverige!?

    SvaraRadera
  4. PP - the realityshow.

    "Och en av er... ska hem." ^^

    Allvarligt talat, jag har sett Anna Troberg, Engström och även - i mindre mån men ändå - Amelia Andersdotter och Magnus Bjärnemalm synas i media lite. Morgonsoffor, lokala nyhetssändningar och i dagstidningar, och de har skött sig bra, men de flesta undrar nog vilka de är. Det är sant att media väljer och vrakar, och att vi endast har begränsade möjligheter att välja forum och representanter, men efter parlamentsvalet (jag tror det vore oklokt att försöka starta något nu under stressen i själva valrörelsen), kommer vi förhoppningsvis att ha minst en representant i Bryssel, och ha lite större makt att påverka vår mediaframtoning.

    Jag har en känsla av att jag inte är den förste att fundera i de banorna, och det kommer att bli intressant att följa utvecklingen.

    Den gode Fieldwarden har ju rätt i att vår mediakontakt skulle må bra av att vässas lite, och av att vi lyfte fram fler representanter i rampljuset. Jag ser flera intressanta namn bland riksdagskandidaterna.

    SvaraRadera
  5. Väldigt bra initativ av dig Tobias att ta kontakt med Rick om detta.

    Det jag ser som fördelar med dina idéer är att vi kan få fram en debattör att skicka till TV istället för Rick som bör vara det "allmänna" ansiktet utåt.

    Att Rick inte kan ta TV-debatter är både förståeligt och självklart.

    Christian Engström är en bra kandidat till EU-valet och jag förstår att han fått mest utrymme mot media som vill ha ett ansikte att skriva om.

    Men jag tycker vi inte får glömma att det är val även 2010 och vi måste ha några talesmän för piratpartiet som syns i debattprogram och kan ta risken det faktiskt innebär att debattera vilt. En risk som jag tycker en partiledare inte ska ta på sig i onödan.

    Nu hoppas jag inte att jag uttryckt mig fel i denna kommentar, men fler ansikten behövs, och om dom kan röstas fram av PP's medlemmar så vore det underbart kul & nyttigt före hela Piratpartiet.

    Mvh Per Jennerström, Kommunledare i Norrköping

    SvaraRadera
  6. Beelzebjörn: PP - the realityshow :) *asg* Allvarligt talat, det vore, som du säger utan tvekan oklokt att rulla igång något projekt nu innan EU-valet är avklarat!

    Jag tycker dock det vore intressant med ett sådant val i PP. De som vill träda fram och är intresserade av en debatörs-roll får göra det (YouTube) och röstas på av PP´s medlemmar.

    Inte bara skulle det engagera befintliga pirater, jag är säker på att pr-värdet skulle vara stort. Dessutom skulle det förmodligen utbilda medlemmar i PP´s frågor och utöver allt jag redan nämnt vara skitkul att följa!!! :)

    Pelle: Du tar upp en klar poäng som jag inte tagit upp, nämligen att det vore körigt för PP om Rick gick och tabbade sig i TV personligen. Däremot kan han ju alltid ursäkta att någon annan gjort det!

    SvaraRadera
  7. @Pelle och Fieldwarden:
    Jag tror att en av Ricks meriter är att han GÖR det - går ut och tar debatten.
    Vi vill inte ha en Reinfeldt, som försvinner så fort det hettar till. Jag tror Ricks debattvilja är en av våra styrkor, och något som talar till våra kärnväljare. Något vi ska vara rädda om. Jag ser gärna att han får backup, förstås.

    Dabbar man sig kan man be om ursäkt. Nästan helt oprövat i svensk politik, men Rick har gjort det, på ett bra sätt.

    SvaraRadera
  8. Beelzebjörn:

    Hmm... Inte helt överens med dig där. Jag skulle vilja säga att Ricks enorma engagemang och förmåga att organisera massan är PP´s största styrka, inte hans vilja att debattera.

    Jag tror i ärlighetens namn inte det spelar våra kärnväljare någon roll om Rick eller någon likvärdig debattör-pirat för debatten i media, däremot är jag ganska säker på att det inte är så lätt att be om ursäkt efteråt för en partiledare som dabbar sig.

    Att be om ursäkt är faktiskt - om än alldeles för lite - beprövat i svensk politik och det har visat sig funka ganska dåligt, och tallat en hel del på förtroendet!

    Men... Jag står bakom Rick till 100% hur han än väljer att leda sitt och vårt parti!

    SvaraRadera
  9. De är två sidor av samma mynt. Jag tror vi snackar om samma sak.

    Att be om ursäkt har vanligen föregåtts av en lögn, i Svensk politik. Mona, diverse Allianspolitiker... Tsunamiutredningar. Om skitsaker ibland, ibland allvarligare.

    Jag tror att Rick skulle lämna ett stort tomrum efter sig om han av personliga eller andra skäl lämnade sin mycket aktiva roll, vilket är varför jag tycker att det behövs fler profiler.

    SvaraRadera