onsdag 27 maj 2009

Mail från Freja!

Ja, vad kan jag säga... Go Freja! Förstår dock inte riktigt vad hon menar med "ska man få göra parodier och tolka om olika typer av upphovsrättsskyddat material ska man väl kunna få parodera partier?" men på det stora hela är hon rätt ute. Kul att hon engagerade sig, vilket hon inte hade behövt. Här är hennes ocensurerade mail:

"Hej Tobias, jag vidarebefordrade ditt mail till kanalchefen CamillaWahlmnan, men jag kan ju bara undra om du är medveten om att en lokal piratpartist live i radion precis efter att det nämnda inslaget sänts fick bemöta det som sas?

Sedan förstår jag inte alls vad du har emot politisk satir, ska man få göra parodier och tolka om olika typer av upphovsrättsskyddat material ska man väl kunna få parodera partier?

Det görs varje dag i svenska media. politiska skämttäckningar itidningar, humorinslag i radio och tv etc.

Menar du att man inte ska kunna driva med politiska partier som ställerupp på en offentlig roll i samhället bara för att det skulle kunna skada deras ansikte utot?

Tror du att dina väljare är barn som inte förstår ironi? Stärks de inte snarare i sitt engagemang genom att kunna skratta mot antagonisternas löjliga parodier??

Med det sagt hänvisar jag till kanalchef Camilla Wahlmnan förytterligare diskussion.

Mvh Freja Erdmann Hellgren.Programledare/Producent"


Jag hade faktiskt inte en aning om att en piratpartist fick svara på inslaget efter att det sänts! Det framgår verkligen inte på den sida på SR där parodin på PP finns att lyssna på, och hur jag än letar (med begränsad envishet iofs) hittar jag det inte någonstans?

Mitt mail till Freja:

"Hej Freja.

Kul att du svarade personligen. Mitt mail var självklart inte riktat specifikt mot dig - även om du anonymt förekom - så ta det inte så personligt ;) För övrigt var det inte så allvarligt menat. Syftet vara aldrig att driva den här frågan fullt ut, utan att skapa debatt på helt annat håll m.m.

Jag var dock inte alls medveten om att en piratpartist fick komma till tals efter inslaget med clownerna Jens och Björn. Det framgår inte alls på er hemsida i samband med att man både läser om- och lyssnar till inslaget!? Detta verkar även ha undkommit de flesta deltagarna i debatten.

I ljuset av att en piratpartist faktiskt fick komma till tals efter inslaget kan jag inget annat göra än ge er cred för det. Det är nog så att jag blivit aningen cynisk mot media efter allt pajkastande, och det är lätt att snabbt reagera på sådant jag upplever som negativt, intressant att språka- och disskutera om, och dessutom aktuellt.

OBS! Två saker. Jag har inga väljare ;) och jag är bara en röst i PP utan någon som helst auktoritet, och jag tar tillbaka anmälan som iofs aldrig hade lett till något i vilket fall som helst. Inte för att jag tror att du var orolig ;)

Med vänlig hälsning

/ Tobbe"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar