lördag 6 mars 2010

Dagen då jag tänkte mer än vanligt.

Jag har varit filosofisk idag och lyckats med en låg-nivå-kata i intellektuell disciplin. Jag blev genast klokare och tänkte vidare.

Jag tänkte till exempel på att jag så gärna skulle vilja säga - som så många andra gör - att "jag bloggar som...(blogg-pseudonym)" och faktiskt känna mig lite stolt över det. Jag bloggar visserligen som Fieldwarden, men i ärlighetens namn kommer ni som ständigt frossar i bloggbufféen bli besvikna. På det bordet är min blogg i bästa fall 'nudlar med kycklingsmak'.

Jag är helt enkelt inte det blogg-troll jag skulle vilja vara. Jag är i bästa fall en blogg-vätte med potential.

Kanske växer jag till mig så småning om och tränar fram ett par blogg-biceps och får en chans att spänna lite bland övriga blogg-byggare i rampljuset, men sannolikheten är dessvärre liten. Jag har fan inte tid. Dessutom finns det gott om individer som hörsammat det kallet, och som numera sprider upplysning med fascinerande precision.

Jag tänkte även lite mer kring kommun- & landstingsvalet och kom fram till att mitt förhållande till en möjlig plats i kommun eller landsting är tämligen okomplicerad. Jag tror på direktdemokrati vilket i sin tur lämnar ack så lite utrymme för egna idéer och kreativa fantasier. För vissa kan det låta lite grått och tråkigt, men som tur är lever jag ett tillräckligt färgrikt liv i övrigt utan varken komplex eller hybris, och jag anser mig dessutom vara precis lagom prestigelös för att kunna knäcka några kalla ihop med nästan vem som helst.

Jag tänkte att jag blir alltså ett språkrör för medlemmarna i Norrköping, förmodligen likt det som demoex gjort i Vallentuna. De frågor som inte med lätthet kan besvaras av partiets gemensamt, eller lokalt, spikade principer hamnar på bordet i kajutan där man röstar fram ett ställningstagande.

Det exakta förfarandet får benas ut i en möjlig framtid, men Öppenhet, Enkelhet och Transparens är tre tydliga ledord i mitt koncept-tänk.

Den formel jag beskriver ovan betyder absolut inte att jag saknar passion, engagemang, åsikter och vilja att driva egna frågor, men det betyder att jag avhåller mig från att göra så. Jag axlar uppdraget att föra östgötapiraternas talan i kommun- och/eller landstingspolitiken; inte min egen.

På sätt och vis bygger dessa tankar den perfekta konstellationen för mig. Jag ser gärna på detta som ett professionellt åtagande i projektform med tydlig destination, snarare än ett politiskt engagemang - om nu någon kan förstå vad jag menar med det?

2 kommentarer:

  1. Grattis till placeringen på Landstingslistan!

    http://forum.piratpartiet.se/Topic201813-602-1.aspx

    SvaraRadera
  2. Hörrö du, länge sen du tänkte nu... dags för uppdatering!!! ;-)

    SvaraRadera